Vidēji trīs sekundes – tieši tik ilgi garāmgājējs pievērš skatienu plakātam, pirms pieņem lēmumu, vai ir vērts apstāties. Ko darīt, lai šajās dažās sekundēs panāktu “wow” efektu? Lielformāta plakāti ir kā pilsētas milži: tie vai nu kļūst par neizbēgamu sarunu tematu, vai arī saplūst ar fonu. Šie pieci padomi palīdzēs nonākt pirmajā kategorijā.
Nevis desmit sīki attēli, bet viens galvenais vizuālais elements piesaista skatienu. Tam jābūt tik skaidram, lai pat steidzīgam garāmgājējam uzreiz kļūtu saprotams plakāta vēstījums. Iedomājies: viena spilgta ikona vai drosmīgs fragments no produkta foto stāsta vairāk nekā vesela galerija. Nepārslogojot dizainu, tiek saglabāta vieta elpai, kas skatītājam ļauj piefiksēt svarīgāko.
Krāsa ir pirmais, ko pamana acis. Izmanto komplementāras krāsas vai pārsteiguma kombinācijas – fluorescējoši toņi uz tumša fona izceļas pat lietainā dienā. Svarīgi saglabāt harmoniju, lai kontrasts nekļūtu par kakofoniju. Kad tiek plānota plakātu druka, jāpārliecinās, ka izvēlētā palete precīzi atspoguļojas arī uz papīra vai PVC auduma. Šādi lielformāta plakāti saglabā spilgtumu gan dienas gaismā, gan mākslīgajā apgaismojumā.
Vārdiem uz lielformāta plakāta nav jābūt daudz, taču tiem jāskan kā gongam klusā telpā. Izvēlies burtveidolu, kas atbilst zīmola balsij un ir salasāms no distances, no kuras skatītājs visbiežāk ieraudzīs plakātu. Trīs līdz pieci metri? Serif nav tas draudzīgākais. Desmit metri un vairāk? Var atļauties treknāku eksperimentu. Turklāt kontrastējot burtu izmērus, pirmais vārds «paceļ asti», bet pārējie seko kaskādē, radot dinamiku. Kā reiz sacīja kāds dizaineris: «Ja teksts neelpo, plakāts aizrijas.»
Teksta un attēla attiecība nedrīkst kļūt par divu spēcīgu personību konfliktu. Atstājot pietiekamu «balto» jeb tukšo laukumu, skatītājs var koncentrēties uz nolasāmo vēstījumu, nevis meklēt slēptas nianses vizuālajā juceklī.
Ne velti saka, ka plakāts sākas ar papīru. Glancēta virsma piešķir krāsām dzīvīgumu, taču saule var radīt nepatīkamu atspīdumu. Matēts pārklājums savukārt samazina atspīdumu un ļauj dabīgāk uztvert toņus, bet var izskatīties ne tik «dzīvs». Pieejami arī teksturēti materiāli, kas rada pieskāriena vērtu iespaidu – ideāli premium preču reklamēšanai.
Pārsteidzoši, bet UV lakas akcentu izmantošana vienā plakātā var palielināt skatītāju uzmanību par 18 %. Spīdīgās detaļas darbojas kā magnēts, sevišķi mākslīgajā apgaismojumā. Tāpēc, plānojot lielformāta plakātus, jādomā ne vien par dizaina failu, bet arī par fizisko mijiedarbību ar vidi: spīdums, reljefs un pat aromāta lakas var kļūt par slepeno trumpi.
Lieliska vizuālā kompozīcija neattaisnosies, ja plakāts pazudīs nepiemērotā vietā. Pirms drukas uzsākšanas jāanalizē apkārtējais fons, gaismas avoti un skatīšanās leņķi. Pilsētas centrā, kur dominē stikls un metāls, košām krāsām būs grūtāk izcelties saulē atstarojošu virsmu dēļ, savukārt tumšā tuneļu pārejā tie patiesi uzmirdzēs. Eksistē zelta likums – tieša līnija starp auditorijas acu līmeni un galveno vēstījuma punktu nedrīkst tikt pārtraukta ar stabu, koku vai izkārtni.
Turklāt plakātu var padarīt par daļu no pilsētas dzīves, nevis vienkārši piestiprinātu reklāmu. «Kāpēc gan neatvērt atveri skatienam?» – šāds jautājums reiz radīja ideju izgriezt caurspīdīgu formu plakāta vidū, ļaujot skatītājam ieraudzīt aizmugurē esošo ainavu un tādējādi piesaistīt uzmanību ar negaidītu perspektīvu. Šāda mijiedarbība ir kā saruna starp zīmolu un garāmgājēju, kas rosina emociju, nevis tikai informē.
Uzstādot plakātu brīvā dabā, jāapsver arī laika apstākļu ietekme: vējš var radīt viļņošanos, kas bojā vizuālo kvalitāti. Tāpēc būtiska ir pareiza nostiprināšana vai viegli elastīgs materiāls, kas spēj absorbēt kustību, saglabājot attēlu skaidru. Iekštelpās, kur gaisma ir stabila un vēja nav, drīzāk jāpievēršas virsmas atspīdumiem un skatpunkta attālumam.
Neatkarīgi no tā, vai plakāts būs uz trotuāra malas vai tirdzniecības centra foajē, tam jākļūst par stāstu, ko ļaudis grib pastāstīt tālāk. Koncentrējies uz skaidru fokusu, pārsteidzošu krāsu kontrastu, pārliecinošu tipogrāfiju, pārdomātu materiālu un precīzu izvietojumu, lai katrs garāmgājējs kļūtu par skatītāju, nevis tikai garāmgājēju. Vai jau zini, kur pirmais plakāts ierunāsies Tavā pilsētā? Sagatavo dizainu, izvēlies piemērotāko drukas risinājumu un ļauj nākamajai kampaņai iedegties spilgtāk nekā jebkad agrāk!